Rudolf Caracciola ( 30/1 1901 – 28/9 1959) som på 30-talet körde på Saxtorp hade anknytning till Skåne och Vittsjö.
Detta har Åke Larsson skrivit en bok om 2012.
Här finns ett kort citat från boken som förklarar Caracciola’s anknytning till Vittsjö.
Världens då störste racerförare, Rudolf Caracciola, var gift med en Vittsjöflicka vid namn Alice Trobeck. Inte nog med detta. Hon ärvde föräldrarnas hus i Vittsjö, dit Rudolf och Alice ofta kom på besök.
Han tillhör de verkligt stora männen inom motorsporten genom tiderna, en man av det gamla gardet, en av dom som gjort Grand Prix-sporten till en gentlemannasport. Under 1930-talet, som var hans glansperiod, fanns det säkert inte en skolpojke i hela Västeuropa som inte kände till hans namn och kunde räkna upp hans Grand Prix-segrar. Många tror att den berömde Caracciola var italienare; namnet låter ju italienskt, men han var född i Remagen i Tyskland år 1901. Rudolf Caracciolas föräldrar var också tyskar men det fanns sicilianska rötter i släkten, därav efternamnet. Våren 1923 knöts den då endast 22 år gamle Rudolf Caracciola till det företag vars vagnar han sedan körde under praktiskt taget hela sin karriär; Mercedes Benz. Snabbt fann han sig tillrätta med de tunga och åbäkiga vagnar som då kördes i sportvagns-tävlingar. Redan i mitten av 1920-talet var han en berömd man. 1931 vann han ”Mille Miglia” med Mercedes-Benz SKK. Denna vagn var som ett lokomotiv, tung och hög. Motorn var kompressor-matad med stor slagvolym på hela sju liter. Att tygla en sådan sportvagn utan uppehåll i det 1600 kilometer långa Mille Miglia var ett kraftprov. Att dessutom vinna ansågs vara en bragd.
1932 beslutade Mercedes-Benz att för ett år upphöra med tävlingsverksamheten för att avvakta de kommande nya bestämmelserna för Grand Prix-vagnar. För att hålla igång slöt Caracciola kontrakt med Alfa Romeo.
Med detta märke vann han det året nio betydande segrar. Han blev så förtjust i de lättmanövrerade och accelerations-snabba Alforna att han nästföljande år 1933, då Alfa Romeo lagt ner tävlings-verksamheten, tillsammans med den kände föraren Louis Chiron, började driva ett eget tävlingsstall med just sådana vagnar.
Men olyckan var framme under träningskörning inför Monaco Grand Prix. Han körde in i en mur och fick en ytterst komplicerad skada i övre ledkulan på sitt vänstra lårben.
En olycka kommer ofta inte ensam. Samma år omkom hans hustru Charly i en lavin under en skidtur. Kollegan och vännen Chiron gav mycket stöd, men därefter tog Chirons följeslagerska på tävlingsbanorna, svenskan Alice Trobeck från Vittsjö (som gift sig i mycket unga år med den kände schweiziske affärsmannen Alfred Hoffmann, arvtagare till Hoffmann-LaRoches läkemedelsimperium) över och stöttade honom mentalt, vilket blommade ut till en romans, så de blev ett äkta par fyra år senare.
Du kan också läsa mer om Rudolf Caracciola i Vintage nr 3 2024, där Björn Johansson skrivit en artikel om honom.