Motorhistoriska Klubben i Skåne, en klubb med gamla anor.
Motorhistoriska Klubben i Skåne bildades 1965, och är en av de äldsta veteranfordonsklubbarna i Sverige.
Klubbens historia:
På sextiotalet fick gemene man det allt bättre, utlandsresandet hade kommit igång, charterresor blev överkomliga och många kunde för första gången köpa sig en ny bil. 1965 registrerades ett rekordstort antal personbilar, ett rekord som skulle stå sig i många år, ända fram till 1988. Det innebar samtidigt att intresset för äldre fordon var minimalt och dessa skrotades ut i betydande antal. Det fanns dock ett antal framsynta herrar som insåg att detta kunde komma att innebära att över femtio års teknikhistoria skulle komma att gå i graven.
Vi har dessa kloka och framsynta män att tacka för att MHK och andra liknande föreningar existerar än i dag.
Redan på tidigt 60-tal började tre herrar sina funderingar på att bilda en förening för bevarande av äldre fordon och att säkra reservdelsförsörjningen för dessa. Trion som initierade detta arbete, var Helmer Blom, Bengt Carlsson och Sven Gullberg. Förberedelserna startade redan året innan. På hösten 1964 hölls ett förberedande möte hos Manfred Almkvist i Skurup, som var välkänd i veterankretsar redan då. Hans T-Ford, Johanna, som givit namn åt Johannamuseet inköptes redan 1952.
Den 7 januari 1965 klockan 19.30 samlades ett antal herrar i KAK:s lokaler vid Stortorget i Malmö. Intresset var stort och det beslutades enhälligt att bilda Skånes Bilhistoriska Klubb, som redan samma kväll namnändrades till Motorhistoriska Klubben i Skåne på initiativ av Carl-Åke Blomstrand, som var en stor motorcykelentusiast.
Carl-Åke ”rekryterades” av en annan av våra tidiga medlemmar, Alf Cyrén, de båda hade tidigare varit medlemmar av den nu saligen avsomnade speedwayklubben Gnistan i Eslöv.
Carl-Åke Blomstrand blev också MHK:s förste ordförande. Det första styrelsemötet hölls på Hantverkshuset i Eslöv, men behovet av en klubblokal ansågs stort. Detta gjordes möjligt genom att Helmer Blom upplät en lokal i gatufastigheten till sin bilsadelmakerirörelse på Monbijougatan 5 i Malmö, som därmed blev klubbens första hemvist.
En av tankarna från den här tiden var att man skulle, genom samarbete med något försäkringsbolag, skapa möjlighet att teckna en förmånlig veteranfordonsförsäkring för medlemmarna, alltså en föregångare till MHRF-försäkringen.
Vid det första styrelsemötet den 12 april beslöts att klubben skulle hålla sin första träff ”i det gröna” på Kristi Himmelfärdsdag den 27 maj. Träffen som skulle hållas hos Manfred Almkvist i Skurup, kom från 1966, att benämnas GRÖNA TRÄFFEN. Det första rallyt i klubbens historia arrangerades i Höör, söndagen den 3 september 1967, med Alf Cyrén, medlemsnummer 6, som tävlingsledare. Den 3 september var samma dag som högertrafiken infördes i Sverige. Detta rally kom att kallas Höstrallyt.
Titlar var väldigt viktiga förr och de registrerades noggrant tillsammans med andra uppgifter i klubbens matrikel. Redan år 1966 bestämdes dock på ett styrelsemöte att tilltalet inom MHK skulle vara du. Beslutet var mycket framsynt och kom några år tidigare än chefen för dåvarande Medicinalstyrelsen, Bror Rexed, införde detta i sitt verk 1968. Detta var en för den tiden revolutionerande, nästan radikal idé. Bror Rexed blev ju sedermera den som starkast kom att förknippas med ”du-reformen”.
Klubben fick en stark utveckling och med tiden blev lokalen på Monbijougatan alltför liten.
Genom kontakter hyrdes en lokal på Bruksgatan i Kävlinge, där klubben sedan huserade i tolv år. Även denna lokal blev så småningom för liten. I maj 1989 kunde klubben flytta in på Trollenäs Slott där man också fick tillgång till slottsparken och möjlighet att nyttja den pampiga riddarsalen vid större sammankomster. Gröna träffen kunde 1995 hållas för första gången i slottsparken på Trollenäs och man tyckte att en träff på sensommaren i de vackra omgivningarna kunde vara på sin plats. På så sätt tillkom det vi i dag känner som GULA TRÄFFEN. Gult är, ju som bekant, höstens färg.
Sedan 2011, då MHK blev uppsagda från Trollenäs, huserar klubben i sina nuvarande lokaler på Hemvärnsgården i Kyrkheddinge strax utanför Staffanstorp, där man också tidigare hittade vår systerklubb, MCHK Syd, som också den har starka band till familjen Blomstrand.
Visste du förresten att MHK var en av de drivande klubbarna vid bildandet av MHRF, Motorhistoriska Riksförbundet i februari 1969?
Klubben strävar efter att vara en modern klubb och följa med trenderna inom fordonshistoria. Alla fordon är välkomna i klubben oavsett ålder och så är även samlare av annat som hör motorhistoria till. Vi finns förutom på denna hemsida även på Facebook.
Vårt klubbmärke ritades av Carl-Åke Blomstrand.
FESTINA LENTE betyder skynda långsamt
Även en teckning till vykort ritades tidigt.